Over Annelies (NL)

Herinneringen zijn vluchtig – ze glippen door onze vingers als zand, terwijl we proberen ze vast te houden. Mijn werk verkent deze vergankelijkheid en de manieren waarop we trachten herinneringen tastbaar te maken. Ik verzamel objecten, spullen die hun oorspronkelijke functie hebben verloren, en transformeer ze tot iets nieuws. Wat sommigen als afval beschouwen, zie ik als een reservoir van verhalen en betekenissen.

Door materialen te hergebruiken en opnieuw te rangschikken, geef ik herinneringen een nieuwe vorm. Ik onderzoek hoe objecten ons verleden kunnen dragen en hoe we door transformatie nieuwe lagen van betekenis kunnen toevoegen. Mijn werk stelt vragen over waarde: wanneer wordt iets een dierbaar aandenken, en wanneer wordt het weggegooid? Hoe kunnen we vasthouden aan wat vervliegt?

In mijn praktijk ontstaat kunst uit dat wat achterblijft. Het is een dialoog tussen vergankelijkheid en behoud, tussen vergeten en herinneren.

Ik probeer herinneringen te materialiseren door het hergebruiken van objecten. Ik werk niet alleen met fysieke materialen, maar ook met de emotionele en symbolische lading die ze dragen. Dit gaat verder dan recyclen: ik herschep verhalen en laat zien hoe tijd en betekenis zich opstapelen in spullen die anders verloren zouden gaan.

Daarnaast speel ik met de grens tussen afval en waarde. Waar anderen iets als nutteloos beschouwen, zie ik een kans om iets nieuws te laten ontstaan. Dit proces van transformatie – van vergankelijk naar blijvend, van vergeten naar herinnerd – maakt mijn werk persoonlijk en gelaagd.

Ik hou van microverhalen, kleine verhalen die tussen mensen ontstaan. Ik hou van de vergankelijkheid van herinneringen en hoe we proberen om die herinneringen vast te houden. Ik ben gefascineerd door de manier waarop objecten verhalen dragen.

About Annelies (ENG)

Memories are fleeting – they slip through our fingers like sand as we try to hold onto them. My work explores this impermanence and the ways in which we attempt to make memories tangible. I collect objects, things that have lost their original function, and transform them into something new. What some might see as waste, I see as a reservoir of stories and meaning.

By reusing and rearranging materials, I give memories a new shape. I explore how objects can carry the past, and how, through transformation, we can add new layers of meaning. My work raises questions about value: when does something become a cherished keepsake, and when is it discarded? How do we hold on to what slips away?

In my practice, art emerges from what is left behind. It’s a dialogue between impermanence and preservation, between forgetting and remembering.

I try to materialize memories by reusing objects. I don’t just work with physical materials, but also with the emotional and symbolic weight they carry. This goes beyond recycling: I recreate stories and show how time and meaning accumulate in things that might otherwise be lost.

I also play with the boundary between waste and worth. Where others see something useless, I see an opportunity for something new to emerge. This process of transformation – from fleeting to lasting, from forgotten to remembered – makes my work both personal and layered.

I’m drawn to micro-stories, the small narratives that arise between people. I’m fascinated by the fragility of memory and how we try to hold onto it. I’m captivated by the way objects carry stories.